Karel Výravský: Okénko společenských věd

Ve druhém ročníku vyššího gymnázia se v rámci výuky sociologie řeší problematika sociálních procesů.

Karel Výravský: Okénko společenských věd

Ve druhém ročníku vyššího gymnázia se v rámci výuky sociologie řeší problematika sociálních procesů. Většina jevů ve společnosti má totiž charakter procesu. Např.: vznik a zánik, integrace a dezintegrace, diferenciace, adaptace, asimilace, seberegulace aj. Obdobné procesy probíhají i v přírodě (např. vývoj živočišných druhů), ale jsou relativně pomalejší, stabilnější a průhlednější. Oproti tomu sociální procesy se během vlastního dění mění, zastavují, vracejí, rekonstruují. Jsou stabilní i proměnlivé zároveň. Je to jakási permanentní proměnlivost lidského bytí.

Za výrazné sociální procesy sociologie považuje:

pracovní procesy

procesy spojené s kulturou a s náboženstvím

vývoj a pokrok

patologické procesy

Všechny tyto procesy dávají bohaté možnosti k diskusím. Využívám je zvláště při vysvětlování sociálního procesu náboženství. Tomuto tématu věnujeme čtyři až pět vyučovacích hodin. V úvodu první hodiny seznamuji studenty se systémem výuky:

Jednu hodinu věnujeme obecným znakům každého náboženství. Ve druhé a třetí hodině formou výkladu seznámím žáky s východními nábožensko-filozofickými systémy (hinduismus, buddhismus, taoismus, konfucianismus). V rámci domácího samostudia mají studenti za úkol se seznámit se základními světovými náboženstvími (křesťanství, judaismus, islám). Mohou tak učinit ze svých informačních zdrojů nebo z materiálů, které mají ode mne na elektronickém úložišti své třídy. Zároveň se předpokládá znalost této problematiky v rámci mezipředmětových vztahů k literatuře a k dějepisu. Nabyté informace z výše uvedených aktivit společně zužitkujeme ve čtvrté hodině, která je věnována diskusi o náboženství. Studenti mají dopředu k dispozici dvacet výroků o náboženství, z nichž některé jsou lehce kontroverzní. Studenty ve třídě pak rozdělím na čtyři skupiny - katolíci, židé, muslimové, budhisté. Já nebo někdo ze třídy vybereme některý z výroků a z pohledu „svého“ náboženství o něm diskutujeme, vyvracíme ho, obhajujeme, přesvědčujeme se. Tak vznikají opravdu cenné diskuse, ve kterých se žáci obohacují nejenom vědomostně, ale zároveň se učí vyjádřit svůj názor a argumentačně ho obhajovat. Koneckonců mám někdy pocit, že se v těchto diskusích rozvíjím i já. A na takové hodiny se vždy těším. Pro ilustraci uvádím některé výroky do diskuse:

Bůh je jenom jeden.

Bůh je jenom jeden a pro všechny stejný.

Bůh je všemohoucí.

Spasitelem lidstva je Kristus.

Život na zemi je jen přípravou na život posmrtný.

Kdo není pokřtěn, nemůže komunikovat s Bohem.

Sebevrah nemůže k Bohu.

Zpověď mi zajistí odpuštění.

Pokání mi zajistí odpuštění.

Správný věřící se modlí v kostele (mešitě, chrámu).

http://upload.wikimedia.org/…/K…/180px-Krishna.jpgKatolictví je lepší než judaismus, protože .....

Judaismus je lepší než katolictví, protože .....

Víru je třeba šířit i násilím.

Pravověrný věřící může i zabíjet (jinověrce).

Duchovní zprostředkovávají Boha lidem.

Komunita věřících by měla být uzavřená.

Půst v křesťanství, ramadán v islámu, obřízka v židovství mají především zdravotní význam.

Židé jsou centrem všeho zla na světě, a proto je třeba zničit Izrael.

Fundamentalisté jsou vrazi.

Válka kultur je nevyhnutelná.

Textové pole Velké téma náboženství uzavíráme jednou hodinou věnovanou tzv. novým náboženským hnutím (často nesprávně nazývaným sekty), jako jsou např. Děti Boží, Svědkové Jehovovi, Hnutí Grálu, Haré Kršna, mormoni, scientologie.

Děkuji studentům a studentkám sexty za vzájemné obohacování se v rámci studia tématu náboženství.

Karel Výravský

Certifikát

Newsletter

Chcete, abychom Vám zasílali novinky na e-mail? Napište Váš e-mail do formuláře a potvrďte. V případě, že již nemáte zájem o odběr novinek, stiskněte odebrat.


Jsme na FB